вторник, 1 ноември 2011 г.

Webit Congress 2011 – един различен поглед

Webit Congress 2011 – един различен поглед:


Присъствал съм на всички издания на Webit досега и винаги съм бил леко скептичен – струваше ми се твърде помпозно събитие, твърде снобско, прекалено много ориентирано към големите корпорации и твърде малко полезно за обикновения човек или малкия бизнес. Тази година погледнах на събитието с други очи и мнението ми започна да се променя.


Да, събитието е огромно и сякаш не подхожда на малка страна като нашата, където всички в онлайн бизнеса се познаваме лично и сме пили бира заедно. Тази година имаше толкова много презентации и направления, че бяха ангажирани цели 5 зали, което от една страна даде възможност на много хора да отделят внимание само на онези теми, които са им интересни, но от друга страна много интересни презентации се застъпваха и човек трябваше да избира коя да посети и коя да пропусне.


Това, което на мен ми направи най-силно впечатление тази година, беше фактът, че повечето хора не идваха на лекциите да научат нещо, което не бяха чували досега. Те идваха, за да получат вдъхновение и увереност, че в работата си са на прав път. Не идваха заради големите имена и големите титли на презентаторите, а заради опита им, заради конкретните примери и казуси, които споделяха, заради фактите и данните, които изнасяха пред аудиторията.


Духът на конгреса беше силно приповдигнат и ако друг път забелязвах как хората стояха предимно по местата си в залите, за да слушат лекторите, този път видях страшно много хора по фоайетата и в изложбената част, където се срещаха и разговаряха, споделяха чутото и коментираха научените факти. Участниците се отдадоха на активен нетуъркинг и смятам, че това беше един от големите плюсове на събитието.


По време на лекциите научихме, че все повече компании се насочват към уеб сферата да рекламират своите продукти и че все повече рекламни агенции наричат себе си „digital“. В това няма нищо учудващо. Интернет непрекъснато доказва себе си като среда за ефективна комуникация, а това е в центъра на съвременния маркетинг и хубавото е, че все повече хора започнаха да го разбират.


Имах възможност да участвам в пресконференцията, която даде главният организатор на събитието, Пламен Русев, който сподели впечатляващи факти за Webit: участниците са над 5200 човека от 45 държави и това е изцяло бизнес инициатива, за организирането и популяризирането на която не са използвани никакви държавни средства. Това е чудесно, според мен. Бизнесът показа, че може със собствени сили да постигне нещо голямо в една бързо развиваща се нова област, но пък правителството показа, че отново не е в час и не е там, където се случват нещата.


Аз бях скептичен и по една друга тема: виждам, че големите компании навлизат стремително в Мрежата, но това, което правят, е традиционен маркетинг, само че просто в друг канал. В много примери не виждам разлика между рекламните клипове излъчвани по телевизията и подобни анимационни ефекти, вкарвани в популярните уеб сайтове. Или между билбордовете по улиците и банерната реклама, която все още доминира рекламния пазар в Интернет. Тазгодишния Webit ми показа, че има разлика и само онези, които в проумеят, ще успеят.


Пламен Русев в интервю за медиите каза:


Това не е краят на традиционните медии, това е началото на взаимодействието между традиционните и новите медии, защото днес е нужна двустранна комуникация. Социалните мрежи демократизираха комуникацията: ако ти не говориш, някой друг ще говори за теб. Потребителят вече не е таргет, а е общност. Бъдещето на всяка медия е в създаването и поддържането на общности.


Той допълни още, че в традиционния свят, поради ограничеността на комуникацията, медиите преливаха доверие към журналистите. Днес комуникацията е директна и всеки, който публикува информация, трябва да се бори ежедневно за доверието на своята аудитория. Такива са блогърите в интернет, така ще трябва да променят своето поведение и медиите, ако искат да оцелеят.


От презентациите, на които успях да присъствам, получих отговор и на другите въпроси, които ме терзаеха. Марвин Лиао например показа, че дисплейната реклама все още има своето значение в Интернет, защото хората действат емоционално, но силата на технологиите е в това, че дават огромни възможности за анализ на поведението на потребителя, което няма как да се получи с традиционните реклами. Така се постига хем ненатрапчивост на посланието, хем по-голям ефект, хем с по-малко пари.



Имаше и много други прозрения, които се зародиха в главата ми, както и нови идеи, запалени от интересните презентации на Webit. Успях даже да се срещна с един мой стар колега, с който времето и пространството ни бяха разделили за няколко години, а по време на лекцията си, Миро Янев (въпросният колега) ме шокира с изявлението си, че забавлението може да замести всички нива на пирамидата на нуждите на Маслоу.


Играчите на World of Worcraft дори на спят и не ядат, нали?


В заключение, смятам, че Webit Congress 2011 беше едно изключително богато на идеи и впечатления събитие. Полезно не толкова като знания (всичко ново вече го пише някъде в Интернет), а като идеи и вдъхновение. И ако трябва тук да направя малки забележки и препоръки към организаторите, то моят съвет е като привличат лектори да не наблягат толкова на тяхната титла или позиция в компанията, колкото на умението им да говорят убедително и да вдъхновяват публиката. Болшинството от темите бяха интересни, но за съжаление сред лекторите имаше неколцина, които не можеха да говорят добре пред публика – или не владееха английски, или просто мънкаха неразбрано – и с това малко помрачиха ефекта от това забележително събитие.


Интер Експо Център беше добро решение за провеждане на конгреса, заради доброто вътрешното разположение на пространството, което предполагаше ефективен нетуъркинг – нещо, което преди не можеше да се получи в НДК, макар изолираното разположение на сградата в края на града да създава известни неудобства за хората идващи по-отдалече.


Още веднъж, мисля, че тазгодишния Webit премина на едно доста по-високо ниво и поне за мен беше значително по-интересен и полезен от преди. Надявам се и занапред да остане водещото интернет събитие у нас и на Балканите.


Специално благодаря на Пламен Русев и целия екип за незабравимото преживяване!




Ако харесвате публикациите в този блог, ако неговото съдържание ви е интересно или забавно, за да сте сигурни, че няма да изпуснете нещо важно, абонирайте се за съдържанието на блога чрез RSS фийд или по имейл.



Filed under: Събития Tagged: Миро Янев, Пламен Русев, активен нетуъркинг, интернет маркетинг, социални мрежи, създаване на общности, традиционен маркетинг, Webit, Webit Congress 2011

Няма коментари: